Publicaties

Integriteit

Klachtenregeling

Op onze drie scholen kunnen problemen ontstaan tussen ouders of leerlingen en (medewerkers van) de school. Vaak worden zulke problemen in onderling overleg goed bijgelegd. Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand hierover een klacht wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is er per 1.3.2024 een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij de school betrokken is in te zien op deze website. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht dan verholpen worden.

De school is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC. De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl.

Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort kunt u contact opnemen met de Mediationdesk van Onderwijsgeschillen. U kunt de Mediatondesk bereiken via telefoonnummer 030-2809590 of email mediation@onderwijsgeschillen.nl. De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Zwarte Woud 2 Utrecht, telefoon 030-2809590. U kunt ook een e-mail sturen naar info@onderwijsgeschillen.nl. Op de website https://onderwijsgeschillen.nl/ is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.

Voor meer informatie over bovengenoemde regelingen kunt u contact opnemen met dhr. Wezenberg (via jeroen.wezenberg@svoaz.nl).

In april 2025 is het volgende toegevoegd (na instemming van de RvT en de GMR): 

1. Als het een klacht betreft over de rector (enkel betrekking hebbend op het handelen binnen de school): deze kan niet intern door een medewerker van de school worden behandeld. In plaats daarvan dient de klacht te worden doorgestuurd naar het college van bestuur. De overige twee leden van het college van bestuur nemen de klacht in behandeling. Deze twee leden dienen een oordeel te vellen en mogelijke vervolgstappen voor te stellen (denk aan bemiddeling, mediation). Als de overige twee leden van het college van bestuur menen dat er sprake is van het toepassen van corrigerende maatregelen of in ernstigere gevallen disciplinaire stappen wordt het dossier overgedragen aan de werkgeverscommissie van de raad van toezicht. Dan treedt de procedure hieronder in werking.

2. Als het een klacht betreft over de bestuurder (enkel betrekking hebbend op bestuurlijk handelen): dergelijke klachten worden niet door het college van bestuur in behandeling genomen. De klacht dient te worden doorgeleid naar de raad van toezicht (in casu de werkgeverscommissie van de raad van toezicht). De raad van toezicht dient een oordeel te vellen en mogelijke vervolgstappen voor te stellen (denk aan bemiddeling, mediation). Als de raad van toezicht meent dat er sprake is van het toepassen van corrigerende
maatregelen of in ernstigere gevallen disciplinaire stappen wordt daartoe een besluit door de raad van toezicht genomen.

3. Als het een klacht betreft over medewerkers bovenschools aangesteld: het college van bestuur neemt deze klacht in behandeling. Het college van bestuur dient een oordeel te vellen en mogelijke vervolgstappen voor te stellen (denk aan bemiddeling, mediation),
corrigerende maatregelen of in ernstigere gevallen disciplinaire stappen te nemen.


Vertrouwenspersonen

  • Fons Vitae Lyceum

Barbara Spruit (barbara.spruit@fonsvitae.nl)
Marco Metselaar (marco.metselaar@fonsvitae.nl)

  • St. Ignatiusgymnasium

Renske Pool (Renske.Pool@ignatius.nl)
Peter Boschman (peter.boschman@ignatius.nl)

  • St. Nicolaaslyceum

Joy Pultoo (joy.pultoo@nicolaas.nl)
Grace Keijner (grace.keijner@nicolaas.nl)

  • Externe vertrouwenspersoon:

Eelco Jongenburger (e.jongenburger@humancapitalcare.nl). Introductie vertrouwenspersoon Eelco Jongenburger 2021